Skrzynia dwusprzęgłowa

skrzynia dwusprzeglowa

10 lat temu Volkswagen wprowadził do swojej oferty dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne, które dzięki swojej szybkości działania oraz komfortowej jeździe samochodem który posiadał taką skrzynię szybko odniosły sukces, wyparły w momencie tradycyjne skrzynie automatyczne, a nawet w niektórych przypadkach manualne!

W przypadku zwykłych skrzyni automatycznych oraz manualnych dużym problemem jest odczuwalna strata mocy, w skrzyniach manualnych dzieje się to wtedy kiedy kierowca wciska pedał sprzęgła by zmienić bieg, napęd nie jest wtedy przenoszony na koła, przez co samochód się nie rozpędza. W automatycznych natomiast problemem jest konwerter momentu obrotowego, jest on odpowiedzialny za sporą utratę mocy samochodu, mimo że w przypadku skrzyni automatycznej nie następuje odłączenie napędu.

porsche-panamera-pdk-gearbox

Dwusprzęgłowa skrzynia posiada dwa sprzęgła cierne, każde z nich jest odpowiedzialne za inną grupę biegów, jedno z nich odpowiedzialne za biegi nieparzyste, drugie natomiast za biegi parzyste i bieg wsteczny. Pozwala to na pracę przekładni przy włączonych dwóch biegach w jednym momencie, ale za przeniesienie napędu odpowiedzialny jest jeden bieg.

W czasie gdy jedziemy samochodem na objętnie jakim biegu, drugie sprzęgło które jest wyłączone ma już uruchomiony wyższy bieg aby zmienić go w mgnieniu oka. W tym czasie nasze pierwsze sprzęgło, które nie przenosi swojej pracy na układ napędowy wyłącza niższy bieg i uruchamia wyższy.

Zalety jakie przynosi nam skrzynia dwusprzęgłowa to przede wszystkim najmniejszy procent utraty mocy samochodu, w momencie przenoszenia napędu na koła, szybkość zmiany biegów, a dodatkowo zmniejsza spalanie oraz poprawia komfort jazdy, gdyż w skrzyni nie czuć charakterystycznego „szarpania”.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *