Skrzynia dwusprzęgłowa
10 lat temu Volkswagen wprowadził do swojej oferty dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne, które dzięki swojej szybkości działania oraz komfortowej jeździe samochodem który posiadał taką skrzynię szybko odniosły sukces, wyparły w momencie tradycyjne skrzynie automatyczne, a nawet w niektórych przypadkach manualne!
W przypadku zwykłych skrzyni automatycznych oraz manualnych dużym problemem jest odczuwalna strata mocy, w skrzyniach manualnych dzieje się to wtedy kiedy kierowca wciska pedał sprzęgła by zmienić bieg, napęd nie jest wtedy przenoszony na koła, przez co samochód się nie rozpędza. W automatycznych natomiast problemem jest konwerter momentu obrotowego, jest on odpowiedzialny za sporą utratę mocy samochodu, mimo że w przypadku skrzyni automatycznej nie następuje odłączenie napędu.
Dwusprzęgłowa skrzynia posiada dwa sprzęgła cierne, każde z nich jest odpowiedzialne za inną grupę biegów, jedno z nich odpowiedzialne za biegi nieparzyste, drugie natomiast za biegi parzyste i bieg wsteczny. Pozwala to na pracę przekładni przy włączonych dwóch biegach w jednym momencie, ale za przeniesienie napędu odpowiedzialny jest jeden bieg.
W czasie gdy jedziemy samochodem na objętnie jakim biegu, drugie sprzęgło które jest wyłączone ma już uruchomiony wyższy bieg aby zmienić go w mgnieniu oka. W tym czasie nasze pierwsze sprzęgło, które nie przenosi swojej pracy na układ napędowy wyłącza niższy bieg i uruchamia wyższy.
Zalety jakie przynosi nam skrzynia dwusprzęgłowa to przede wszystkim najmniejszy procent utraty mocy samochodu, w momencie przenoszenia napędu na koła, szybkość zmiany biegów, a dodatkowo zmniejsza spalanie oraz poprawia komfort jazdy, gdyż w skrzyni nie czuć charakterystycznego „szarpania”.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!